TV4:s USA-valsändning lockade flest tittare

6 november 2020

TV4:s bevakning av USA-valet lockade rekordstort tittande både linjärt och digitalt.

– Efter en maratonsändning i närmare två dygn så kan vi nu konstatera att USA-valet har lockat rekordpublik i TV4 och TV4 Play. Både linjärt och digitalt så har vi lockat fler tittare än SVT. Jag är stolt över de sändningar som vi genomfört och väldigt glad över att tittarna gett oss förtroendet på detta massiva sätt, säger Fredrik Arefalk, kanaldirektör TV4.

Så här såg valet ut i siffror:

På TV4 Play hade sändningen rekordsiffran 1,22 miljoner strömmade timmar, att jämföra med SVT:s 873 000 timmar.

Linjärt var TV4 största kanal i andel och antal tittare under hela den tid som man sände parallellt med SVT, det vill säga från klockan 21.45 den 3/11 till klockan 17.15 den 4/11.

I hela publiken hade TV4 en tittarandel på 35,2 procent medan SVT1 hade en andel på 19,2 procent och SVT2 en andel på 12,4 procent. I målgruppen 15-64 år hade TV4 en andel på 39,4 procent, SVT1 hade en andel på 12,8 procent och SVT2 en andel på 11,0 procent.

TV4 var också största kanal i andel och antal tittare i den med SVT jämförbara valvakan från klockan 21.45 den 3/11 till klockan 10.00 dagen därpå.  

– Den pågående pandemin har varit en utmaning som ställt särskilt stora krav på produktionen. Exempelvis har möjligheterna att resa i USA varit begränsande vilket gjort att vi istället lagt resurser på att låta studion bära upplevelsen. Vi har arbetat mycket med att skapa tempo och variation i grafik och presentationer och har bland annat haft ett kreativt samarbete med våra kollegor på sporten som bidragit med nytt tänk kring AR-teknik, säger Johanna Thulin Bratten, programchef samhälle.  

I genomsnitt hade TV4 250 000 tittare under natten medan SVT i genomsnitt hade 242 000 tittare. TV4 hade också en högre tittarandel än valet 2016 som blev en milstolpe då kanalen för första gången slog SVT i en stor valsändning.