Urstark höst för TV4 och all time high för TV4 Play

TV4 har varit Sveriges största tv-kanal under hela hösten och i veckan som gick nådde TV4 Play all time high, både vad gäller unika användare och spenderad tid. I huvudmålgruppen 15-64 har TV4-kanalen samtidigt den högsta andelen i september-november sedan 2003 och på gruppnivå är det den starkaste höststarten någonsin för TV4.
- Det är ett kvitto på att TV4 har ett brett programutbud som samlar Sverige. Dessutom ser vi en stark tillväxt i gruppen 15-44 år, säger Fredrik Arefalk, kanaldirektör på TV4.
- Förra veckan så slog TV4 Play alla tidigare rekord vad gäller unika användare, spenderad tid och strömstarter. Det var i huvudsak en effekt av det fantastiska genomslaget för vår bevakning av presidentvalet i USA. Vid sidan av det så är TV4-kanalen Sveriges största tv-kanal med god marginal och har så varit hela hösten. Tittartidsandelen är den högsta sedan 2003, så jag är väldigt stolt över hur hela vårt breda programutbud samlar Sverige just nu, säger Fredrik Arefalk, kanaldirektör på TV4.
Även nyhetsverksamheten och framförallt Efter fem har gått starkt. Bevakningen av USA-valet blev en succé tittarmässigt där TV4 lockade rekordstort tittande både linjärt och digitalt. TV4 Play var den digitala tjänst som lockade flest tittare med 1,2 miljoner strömmade timmar från morgonen den 3 nov till på kvällen den 4 nov. Torsdagen den 5 november, mitt under valrysaren i USA, slog dessutom Efter fem nytt tittarrekord med 555 000 tittare och hela 31,5 procent i andel i huvudmålgruppen 15-64 år.
- Vår stora satsning på valet gav önskad effekt och att vi har högst andel tittare under valdygnet visar, precis som under USA-valet 2016, att det är till TV4 svenska folket vänder sig när det väl gäller. Efter fem har varit en otroligt viktig del av nyhetsbevakningen under hela det turbulenta 2020 och att de nu under torsdagens röstningsrysare slår nytt tittarrekord är såväl fantastiskt som välförtjänt, säger Johanna Thulin Bratten, programchef samhälle.