Succé för Se upp för Jönssonligan – starkt år för C More

Under juldagen var det världspremiär för årets storfilm Se upp för Jönssonligan på C More. Filmen slog direkt rekord och har nu den bästa starten i C Mores historia, alla filmer och serier inkluderade. Totalt, linjärt och streamat, så sågs filmen av 1,1 miljoner tittare under de tre första dagarna.
Årets storfilm Se upp för Jönssonligan hade under juldagen premiär på C More och det var tydligt att familjerna samlades för att njuta av filmen på hemmaplan. Filmen Beck – Undercover slog nytt rekord på C More i november men Se upp för Jönssonligan hade under julhelgen 29 procent fler användare som streamat filmen.
- Med över en miljon tittare de första dagarna är Se upp för Jönssonligan vår största premiär hittills, och står sig med marginal mot andra svenska storfilmers biopremiärer. Det är första gången en europeisk biofilm har exklusiv premiär på streaming och därför extra roligt att vi når en så stor publik, säger Philip Lindqvist, Chef C More och Head of Pay TV, TV4 Media
C More-året 2020
Det är inte bara Se upp för Jönssonligan som har haft ett framgångsrikt år. C Mores egna originalserier har lockat rekordstor publik där 84 procent av användarna sett någon av C Mores egna produktioner. De två nya filmerna i Beck, Undercover och Utom rimligt tvivel har under oktober och november setts av 61 procent av användarna. På nyårsdagen har film nummer 41 i filmsviten Beck, Döden i Samarra premiär. Andra originalserier som Top Dog, andra säsongen av Bröllop, begravning och dop, Hamilton samt LasseMajas Detektivbyrå har alla bidragit till C Mores starka år.
Det är inte bara de allra senaste premiärerna som uppskattas av C Mores användare, 84 procent av dem har sett svenska filmer och serier under året (exempelvis har klassiker som Solsidan setts 8,3 miljoner gånger och barnens favorit Greta gris har setts 13,1 miljoner gånger i år.). Förutom en stark tillströmning av C More-abonnenter ökar också användarnas tittande med 33 % i år jämfört med 2019.
Trots ett ovanligt sportår med inställda slutspel och uppskjutna mästerskap har C More sett en konsumtionsökning även vad gäller sporten. Aktiviteten bland sportanvändarna har ökat med hela 15 procent under 2020 jämfört med 2019. Den höga konsumtionen drivs främst av en stark sporthöst med efterlängtade säsongsstarter i SHL och HockeyAllsvenskan, samt Zlatans framfart i AC Milan. Under året har också C More säkrat flera av de absolut största sporträttigheterna som SHL (till och med säsongen 2029/2030), UEFA Champions League (till och med 2024), La Liga (till och med säsongen 2025/2026), Fotbolls-EM 2024 och 2028 samt Fotbolls-VM 2026.
Snart väntar 2021 som blir ett sportår utöver det vanliga på C More. Våren bjuder på efterlängtade hockeyslutspel/hockeykval efter förra säsongens snöpliga säsongsavslutning samt intressanta ligaavslutningar i fotbollseuropa. Till sommaren väntar sedan det efterlängtade och uppskjutna EM-slutspelet innan höstens stora höjdpunkt då Champions League flyttar till C More.
C More-abonnenter kan också se fram emot ett nytt händelserikt dramaår under 2021 med flera stora premiärer som till exempel Agatha Christies Sven Hjerson, säsong 2 av Jägarna, säsong 5 av Gåsmamman, säsong 3 av Sjölyckan och filmen Beck – Den förlorade sonen. Nu står det också klart att TV4 och C More har köpt rättigheterna till och utvecklar Hans Rosenfeldts senaste succébok, Vargasommar, till dramaserie.
Kontakter

Anders Edholm
Press- och PR-ansvarig C MoreAnders är pressansvarig för C More.